מאמרים וכתבות
שאלות ותשובות
הקו האדום של הרכבת הקלה
כמה זמן תיקח הנסיעה?
נסיעה מפתח תקווה למרכז עזריאלי צפויה להימשך כ-25 דקות / חצי שעה - תלוי בתחנת המוצא פתח תקווה. כיום הנסיעה הזאת לוקחת עד 50 דקות. נסיעה מבת ים לתחנת קרליבך צפויה לקחת גם היא בערך חצי שעה, במקום 50-60 דקות שהיא לוקחת כיום בקו 1.
לחצות את תל אביב: זמן הנסיעה מתחנת ארלוזורוב עד ליפו צפוי להיות כ-15 דקות! לגמרי הגשמה של מטרות הארגון שלנו ב-15 דקות. מדהים! כיום זמן הנסיעה יכול להיות 40 דקות ולעיתים אף יותר.
בכל אופציות המסלולים שהצגנו זמן הנסיעה מתקצר לפחות בחצי!
מה צפויה להיות תדירות הרכבת?
לפי נת״ע, צפויה תדירות של כל 6 דקות בשעות בשיא, בעבר היה 3 דקות…. בנת״ע מבטיחים שלאט לאט התדירות תהיה כל 3 וחצי דקות. למרות הצהרת נת״ע, יש סיכוי שהתדירות של הקו האדום פחותה מזה, בשל חוסר רצון לתת לרק״ל עדיפות ברמזורים.
לשם ההשוואה, התדירות של קו אוטובוס 1 (הקו המקדים) היא כל 5 דקות בשעות השיא.
מה המשמעות של זה? גדולה משחשבתן.ם.
אם לקו האדום תהיה תדירות של 3 דקות, אזי פוטנציאל ההסעה שלה הוא עד 10 אלף איש בשעה (20 רכבות בשעה), אבל אם התדירות תהיה 5 דקות, פוטנציאל ההסעה שלה יורד לעד 6,000 איש בשעה בלבד (12 רכבות בשעה). מי היה מאמין ששתי דקות יכולות להיות כל כך משמעותיות! 2 דקות שוות לעוד 4,000 נוסעים!. אם זה 6 דקות כמו עכשיו, אז מספר האנשים בשעה כבר יורד ל-5,000 (10 רכבות בשעה), חצי ממה שאמור להיות בתדירות מקסימלית.
והנה עוד נתון מעניין: בחצי דקת המתנה לקו האדום מצטברת בתחנה כמות נוסעים השווה לכמות הנוסעים בקו האוטובוס 1 בשעה שלמה.
מה תהיה עלות הנסיעה?ֿ
5.5 שקלים ברוב המקרים, נסיעה לאורך כל הקו תעלה 12 שקלים. הרכבת הקלה עובדת עם כל החוזים הקיימים של רפורמת "דרך שווה".
אפשר לעלות עם אופניים/קורקינט?
ניתן יהיה לעלות לרכבת הקלה עם אופניים וקורקינטים מקופלים בלבד.
אילו נקודות עניין מבוקשות מציע הקו?
תחנה מרכזית פ"ת, בי״ח בילינסון, ציר ז'בוטינסקי, הבורסה, סבידור מרכז, אזור עזריאלי, אלנבי, פארק המסילה, אצטדיון בלומפילד, שדרות ירושלים ביפו, שדרות העצמאות בבת ים.
כמה נוסעים ישמש הקו האדום?
על פי ההערכות, הקו צפוי להסיע כ-70 מיליון נוסעים בשנה (כלומר תיקופים), השווים ל-10% מנסיעות התחב"צ בארץ. לשם השוואה כמות הנוסעים השנתית הזו היא:
● פי 20 מקו 15 בירושלים
● פי 10 מקו 1 (הקו המקדים של הרק״ל)
● פי 2 מהרכבת הקלה בירושלים
● יותר מרכבת ישראל שהסיעה בשנת 2022 כ-50 מיליון איש
איזה קישוריות תהיה לאמצעי תחבורה אחרים? (מפגש עם רכבת ישראל, תחנות אוטובוס, שבילי אופניים)
רכבת: רק"ל פוגשת את רכבת ישראל בפ"ת - קריית אריה ובתחנת ארלוזורוב (מעבר לסבידור מרכז). ניתן גם להגיע לתחנת השלום במרחק הליכה מתחנת יהודית.
אוטובוסים: בתחנת ארלוזורוב (ת"א) יש חיבור לכמות גדולה של אוטובוסים במסוף ,2000 כנ״ל באזור עזריאלי ומנחם בגין, וכן ברחוב אלנבי המרכזי. שבילי אופניים: מרבית התחנות בתל אביב יפו מחוברות לרשת שבילי אופניים. בר"ג, בני ברק ובת ים אין רשת שבילי אופניים, אך קיימים כמה מקטעים קצרים שבוצעו במסגרת הפרוייקט של רק"ל. בפ"ת יש פוטנציאל חיבור בכמה תחנות באזור משה דיין - קפלן.
איך משלמים?
התשלום יתבצע ברציף או בכניסה לתחנה תת קרקעית. לצערנו, לא יתאפשר תשלום בתוך הקרונות (וחבל שכך...). אנו מנסים להפעיל לחץ לאפשר תשלום בקרונות כדי שלא יווצרו עומסים.
מה מסלול הקו?
הקו יוצא מפתח תקווה, דרך בני ברק ורמת גן, מגיע לתל אביב ומשם ממשיך ליפו ובת ים. הוא דומה במסלולו לקו 1 (הקו המקדים לרכבת הקלה). הקו כולל 34 תחנות, מתוכן 10 תת-קרקעיות (גשר אם המושבות עד קרליבך), והיתר עיליות.
סה״כ אורכו של הקו 24 ק"מ, כחצי מתוכו במנהרה תת קרקעית (משנקר בפ״ת ועד אליפלט בת״א).
המרחק בין התחנות העיליות הוא כ-500 מטרים, ובין התחנות התת-קרקעיות כקילומטר אחד.
איזה קווים יפעלו לאורך תוואי הקו האדום?
3 קווי שירות יפעלו בתוואי -
מקטע הנסיעה המשותף לשלושתם הוא בין תחנת אליפלט בדרום תל-אביב לבין תחנת אהרונוביץ' בבני ברק (כלומר בין תחנות אלו תהיה התדירות הגבוהה ביותר):
קו שירות 1R: מתחנת הקוממיות בבת ים לתחנה המרכזית בפ״ת (הקו המלא).
קו שירות 2R: (מופעל חלקית): מתחנת הקוממיות בבת ים לתחנת קריית אריה בפ״ת.
קו שירות 3R: מתחנת אליפלט בת״א לתחנת קריית אריה בפ״ת.
מהי כמות הנוסעים בכל רכבת?
כל רכבת בנויה משני קרונות ארוכים ותכיל כמות מקסימלית של עד 500 נוסעים. לשם השוואה - קו 1 מכיל בשיא כ-80 נוסעים.
מהן התחנות הכי קרובות לחוף הים?
תחנת אליפלט (אזור נווה צדק) - במרחק של כ- 500 מטרים, תחנת שלמה ביפו - במרחק של כ-500 מטרים, תחנת רוטשילד בבת ים - במרחק של כ-400 מטרים.