בעקבות קמפיין של 15 דקות, 17 רשויות מקומיות בגוש דן חתמו על תכנית ‘מהיר לעיר‘ תכנית שתוסיף לגוש דן כ-300 ק”מ של נתיבי תחבורה ציבורית!
על הקמפיין:
פעלנו במרץ להקצאת נתיבים לתחבורה ציבורית בעיקר במטרפולין גוש דן בו נפח התנועה הגדול ביותר. בין פעילויותינו: פניות לראשי ערים ולמשרד התחבורה, מבצע “ראש העיר עשה לי נתיב מהיר”, מבצע אכיפה אזרחי בנתיבי התחבורה הציבוריים ועוד.
למה נתיבי תחבורה ציבורית?
תחבורה ציבורית טובה נמדדת בזמני הנסיעה שלה. כל עוד זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית יהיו ארוכים מזמני הנסיעה ברכב הפרטי, מרבית הנוסעים ימשיכו להעדיף את התחבורה פרטית. הדרך לצמצם את זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית ולהעלות את מידת האטרקטיביות שלה היא ליצור מסלולי נסיעה ייעודיים ומהירים לתחבורה הציבורית.
למפת מהיר לעיר (מפת נתיבי התחבורה הציבורית העתידיים)
נתיבי תחבורה ציבורית:
- יקצרו את זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית
- יגדילו את גורם הודאות לגבי זמני הגעת האוטובוס
- יאפשרו הגדלת תדירות הנסיעות
על כן, קידום נתיבי תחבורה ציבורית הוא אחד הקמפיינים העיקריים של 15 דקות.
קצת נתונים:
על פי התוכנית האסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית, שהוכנה ביוזמת משרדי התחבורה והאוצר בשנת 2012: “אורך מסלולי תחבורה ציבורית בזכות דרך בלעדית לתושב במטרופולינים בישראל הינו 25-100 מ’, לעומת 150- 200 מ’ לתושב במרבית המטרופולינים בעולם עם תחבורה ציבורית מפותחת”.
אחת התוצאות של מציאות זו היא ש” מהירות ממוצעת של תחבורה ציבורית במטרופולינים בישראל עומדת על 16-19 קמ”ש, בהשוואה למהירות ממוצעת של 25 קמ”ש בערים במדינות מפותחות שבהן מערכת עם זכות דרך בלעדית”.
בין הצלחותינו:
בעקבות לחץ בלתי פוסק שלנו, 17 רשויות מקומיות בגוש דן הצטרפו לתכנית ‘מהיר לעיר’! תכנית המרשתת את גוש דן בנתיבי תחבורה ציבורית. הביצוע יהיה במהלך 2018-2019.
בחודש אוגוסט 2014 בוצע תיקון חקיקה המאפשר הצבת מצלמות אכיפה המתעדות נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי התחבורה הציבורית. סמכויות האכיפה הורחבו גם לרשויות המקומיות. אכיפת נסיעת כלי הרכב הפרטיים מאפשרת נסיעה מהירה יותר בתחבורה הציבורית ונותנת לה עמדת יתרון על הרכב הפרטי.
כתבות על הפעילויות שלנו בנושא:
על אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית