• רוצה להצטרף!
    • מדווחים ומשפיעים
    • בא לי להתנדב :)
    • תרומה לעמותה
  • הפעילויות שלנו
    • מהיר ועכשיו
    • ניירות עמדה
      • דו”חות ביקורת הציבור
      • ניירות עמדה
    • תחבורה ציבורית לאיזורי תעסוקה
    • רב קו
    • נתיבי תחבורה ציבורית
    • פעילות מקומית
    • משחררים את הפקק לדירה
    • קו במבחן
  • קצת עלינו
    • אודות
    • ועד מנהל
    • צוות הארגון
  • טופס דיווח
    • טופס דיווח למוקד 15 דקות
    • זכויות הנוסעים בתחבורה הציבורית
  • תביעות קטנות
    • תביעות קטנות
    • פורמטים של כתבי תביעה להורדה
    • פסקי דין של תביעות קטנות
    • כמה פיצוי לדרוש?
    • المرشد لتقديم مطالبات صغيرة
  • הצלחות
  • צור קשר
    • שאלות נפוצות
    • צור קשר
    • מיפוי וסקר תחבורתי
    • סדנאות ומפגשים
  • English
  • עברית
Menu
  • רוצה להצטרף!
    • מדווחים ומשפיעים
    • בא לי להתנדב :)
    • תרומה לעמותה
  • הפעילויות שלנו
    • מהיר ועכשיו
    • ניירות עמדה
      • דו”חות ביקורת הציבור
      • ניירות עמדה
    • תחבורה ציבורית לאיזורי תעסוקה
    • רב קו
    • נתיבי תחבורה ציבורית
    • פעילות מקומית
    • משחררים את הפקק לדירה
    • קו במבחן
  • קצת עלינו
    • אודות
    • ועד מנהל
    • צוות הארגון
  • טופס דיווח
    • טופס דיווח למוקד 15 דקות
    • זכויות הנוסעים בתחבורה הציבורית
  • תביעות קטנות
    • תביעות קטנות
    • פורמטים של כתבי תביעה להורדה
    • פסקי דין של תביעות קטנות
    • כמה פיצוי לדרוש?
    • المرشد لتقديم مطالبات صغيرة
  • הצלחות
  • צור קשר
    • שאלות נפוצות
    • צור קשר
    • מיפוי וסקר תחבורתי
    • סדנאות ומפגשים
  • English
  • עברית

שאלות נפוצות

מה מעניין אותך לדעת?

האוטובוס איחר לצאת/לא יצא מקרבת תחנת המוצא (קרוב לתחנה הראשונה של הקו)! מה לעשות?

אוטובוס שלא יוצא בזמן או מאחר לצאת מהתחנה הראשונה של הקו זה מעבר למרגיז- מדובר בעבירה על החוק! חשוב מאד לתעד את המקרה בתלונה למפעיל ולדרוש פיצוי כספי ולמשרד התחבורה כדי שייתן לחברה קנס. אם מדובר בתופעה קבועה שחוזרת על עצמה וגורמת לך נזק כלשהו אז כדאי לשקול להגיש תביעה קטנה. בנוסף, נשמח מאד לקבל דיווח למוקד שלנו על כל מקרה. זה עוזר לנו להיות מחוברים לבעיות בשטח ולהשמיע את הקול של הנוסעים בצורה הטובה ביותר. אפשר לשלוח דיווחים בקלות גם דרך האפליקציה! חפשו “15 דקות” באפסטור או בחנות האפליקציות של גוגל.

הלוח האלקטרוני לא מעודכן כל הזמן!! מה לעשות?

הלוח האלקטרוני לא באמת אמין… לא הרבה יודעים, אך הוא מבוסס על הלו”ז המתוכנן ועל ג’יפיאס שעל האוטובוס. לכן אם הוא לא מזהה ג’יפיאס (כי אין אוטובוס), הוא מראה את זמן התכנון. בנוסף אם האוטובוס תקוע בפקק הזמן בשילוט לא עולה, כפי שהיינו מצפים, אלא נשאר תקוע! לכן לצערנו חייבים לקחת תמיד את מה שכתוב בו בערבון מוגבל… כדאי מאד להתלונן על כל מקרה כזה מול משרד התחבורה.

האוטובוס דילג על התחנה! מה לעשות?

אוטובוס שמדלג על תחנה מפר את החוק! אם זה מקרה חד פעמי מומלץ להתלונן מול המפעיל ולדרוש פיצוי כספי ומול משרד התחבורה כדי שייתן לחברה קנס. אם זה קורה באופן קבוע אפשר לנסות ולתעד בסרטון, זה יכול מאד לעזור בתביעה קטנה בעתיד. בנוסף, נשמח מאד לקבל דיווח למוקד שלנו על כל מקרה. זה עוזר לנו להיות מחוברים לבעיות בשטח ולהשמיע את הקול של הנוסעים בצורה הטובה ביותר. אפשר לשלוח דיווחים בקלות גם דרך האפליקציה! חפשו “15 דקות” באפסטור או בחנות האפליקציות של גוגל. 

האוטובוס צפוף באופן קיצוני! מה לעשות?

קודם כל לתעד בסרטון או בתמונות! אין כמו תיעוד כדי להוכיח שמשהו לא עובד כמו שצריך. את הסרטון/תמונות נשמח לקבל, אם זה משהו שחוזר על עצמו חשוב לנו לקבל תמונה אפילו כל יום. במקביל כדאי מאד להתלונן מול משרד התחבורה, הם אחראיים על התדירויות והם יכולים להחליט להעלות תדירות אם יקבלו הרבה תלונות.

התדירות של האוטובוס נמוכה מידי! מה לעשות?

כדי להגביר את התדירות של קו צריך להוכיח שהתדירות כיום לא מספקת ושיש הרבה אנשים שירצו להשתמש בקו במידה ויהיה בתדירות גבוהה יותר. אם יש צפיפות בקו אז חשוב לתעד את המצב בתמונות וסרטונים ולצלם כמה שיותר ובשעות שונות כדי להראות שמדובר במצב קבוע ולא במקרה חד פעמי. צריך לפנות למשרד התחבורה וכמובן אלינו. אנחנו נשמח מאד לסייע לך במהלך לשיפור המצב!

אני רוצה להציע קו אוטובוס חדש! מה לעשות?

מדליק! אנחנו בעד קווים חדשים ומעולים 🙂 נשמח שתיצרו איתנו קשר כדי שנוכל לשמוע מה הרעיון שלכם ולסייע לכם לקדם אותו. בכל מקרה כדאי לפנות במקביל גם למשרד התחבורה כדי להבין מה העמדה שלהם בנושא. כמובן שביחד נשנה את העמדה שלהם אם צריך…

למי פונים מתי?

באופן כללי, משרד התחבורה הוא הרגולטור והאחריות היא עליו ולכן תמיד כדאי להתלונן מול משרד התחבורה. אבל חשוב לזכור שגם לעירייה/לרשות מקומית ולמפעיל יש אחריות רבה. בהכללה, העירייה אחראית על כל מה שעומד (תשתיות-תחנות/מסופים/נתיבי תחבורה ציבורית) ומשרד התחבורה על כל מה שזז (תדירות, לוחות זמנים, מסלולים). מפעיל התחבורה הציבורית אחראי להציב מידע בתחנות ולבצע את השירות כסדרו. הכנו טבלה שמרכזת את כל הידע שיש לנו בנושא כדי להבין למי פונים ומתי. כמובן שבכל נושא נוסף ולכל שאלה אנחנו זמינים ונשמח לסייע 🙂

תביעות קטנות-

איזה מקרים מתאימים לתביעה קטנה?

ישנם מספר מקרים מובהקים שמתאימים לתביעה קטנה, מקרים שבהם ישנה הפרה בוטה של המפעיל את תנאי המכרז:

  • אוטובוס שלא יוצא בכלל מתחנת המוצא,
  • אוטובוס שיוצא באיחור מתחנת המוצא,
  • אוטובוס שמדלג על תחנה.

אם אחד מהמקרים האלה קורים לכם באופן קבוע ממליצים לכם לקרוא את המדריך לתביעות קטנות שלנו!

מה ההבדל בין תביעה רגילה לתביעה קטנה?

תביעה קטנה היא כלי פשוט ביותר! בתביעה קטנה לא צריך עורכי דין או ידע משפטי. חובת ההוכחה היא על המפעיל והראיות שצריך הן מאד בסיסיות (תלונה למפעיל על כל מקרה, כרטיס אוטובוס, קבלה של מונית, טלפון של נוסע נוסף, צילום, סרטון). תביעות קטנות הן על רקע סכסוכים אזרחיים (כמו צרכנות) וניתן להגיש תביעה עד לסכום מסוים לבית משפט בהליך פשוט מאד ואפילו דרך האינטרנט. בתביעה קטנה דורשים פיצוי בעקבות נזק כספי או עוגמת נפש שנגרמה לך. איך מחשבים את גובה הפיצוי? תוכלו להיעזר במידע שנמצא  בקישור.

את מי לתבוע- משרד התחבורה או המפעיל?

בתביעה קטנה אתם תובעים את מפעיל התחבורה הציבורית על ההתנהלות שלו. אנחנו ממליצים לרוב לתבוע רק אם מדובר במקרים חוזרים שכבר התלוננתם עליהם מספר פעמים מול המפעיל ומול משרד התחבורה ושום דבר לא השתנה או במקרים חד-פעמיים קיצוניים ביותר. בכל מקרה אנחנו ממליצים מאד להתייעץ עם הצוות המשפטי שלנו לפני הגשת התביעה כדי לקבל את חוות דעתם המקצועית ולוודא שאתם מגישים תביעה מוצדקת. 

אפשר לתבוע על כמה מקרים שונים שהיו מול אותו מפעיל?

כן! ואפילו מומלץ ברוב הפעמים כדי להראות שמדובר בתופעה שחוזרת על עצמה ולא במקרה חד פעמי. 

כמה זה עולה?

תביעה קטנה עולה 1% מסכום הפיצוי המבוקש או לא פחות מ-50 ₪.

מה זה דורש ממני?

כדי להגיש תביעה קטנה צריך למלא כתב תביעה ,פורמטים אפשר למצוא באתר שלנו. את כתב התביעה מומלץ להעביר אלינו לייעוץ משפטי של הקליניקה לצדק סביבתי של אוניברסיטת תל-אביב. לאחר מכן יש להגיש את התביעה דרך אתר האינטרנט או לגשת לבית משפט לתביעות קטנות הקרוב לביתכם. צריך לשלם אגרה (1% מסכום התביעה או לא מפחות מ 50 ₪). לאחר מכן יקבע מועד לדיון אליו תצטרכו להגיע (לרוב לאחר מספר חודשים מזמן התביעה). וזהו

כמה כסף לבקש פיצוי?

מאד משתנה ממקרה למקרה!  ניתן לתבוע נזקים בשני מישורים עד סכום מקסימלי של 33,400 ₪. הסכום צריך להיות הגיוני ולא מופרז. ניתן לתבוע על נזק כספי – למשל אם נאלצת לקחת מונית במקום אוטובוס, איחרת לעבודה והפסד השעות השפיע על המשכורת שלך או נגרמה לך הוצאה אחרת. לצורך הוכחת הנזק יש להציג ראיות כמו קבלה מהמונית, שיחה עם שירות הלקוחות של הנתבעת וכדומה. בנוסף לנזק הכספי ניתן לתבוע על נזק לא כספי, כלומר עגמת הנפש שנגרמה, מטרד, אי נוחות וכדומה. ככל שעגמת הנפש גדולה יותר, ניתן לתבוע פיצוי גבוה יותר (למשל, אם כתוצאה מאי העצירה הפסדת פגישה או אירוע חשוב). בכל מקרה ניתן לטעון שנגרמה עגמת נפש כתוצאה מאי העצירה בתחנה וכדאי להסביר מדוע. עוד מידע על עגמת נפש אפשר למצוא כאן.

איך מתחילים?

כל המידע נמצא בקישור הזה באתר שלנו.

איפה אפשר לקרוא כתבי תביעה בנושא?

דוגמאות לכתבי תביעה אפשר למצוא בדף הזה באתר שלנו.

מי עוזר מבחינה משפטית?

הקליניקה לצדק סביבתי באוניברסיטת תל-אביב הם הייעוץ המשפטי שלנו והם ישמחו לסייע ולעזור לך. אפשר לפנות אלינו בכל שאלה ואנחנו נדאג להעביר אליהם.

יש עוד שאלות שמעניינות אותך? נשמח לסייע!

לתמיכה ב 15 דקות
  • דף הבית
  • קצת עלינו
  • טופס דיווח
  • רוצה לשמור על קשר
  • רוצה להתנדב
לתמיכה ב 15 דקות

כל הזכויות שמורות ל-15 דקות בע"מ 2021

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס