top of page
< חזור

האוטובוס לא הגיע בזמן? ייתכן שתוכלו להרוויח מזה קצת כסף

הנהג דילג על התחנה שלך? האוטובוס מאחר? הרכבת לא מגיעה? • אל תוותרו! יש לכם זכויות כנוסעים, ובמקרים רבים מגיע לכם פיצוי! ככה עושים את זה ועל הדרך עוזרים לשפר את התחבורה הציבורית

עדן רונן

מסוף אוטובוסים BIG אשדוד // צילום: אלון עילי לטוכה

מרביתנו משתמשים בתחבורה הציבורית בתכיפות כזו או אחרת, אך לא כולם מודעים לזכויות המגיעות להם כגון פיצוי בגין איחור של אוטובוס או רכבת. אבל לפני שנתחיל, בואו נעשה תזכורת קצרה לשחקנים העיקריים בזירת התחבורה הציבורית; ראשית, משרד התחבורה, שאחראי על קביעת מסלולי הקווים ותדירותם, על מיקום התחנות, על הצפיפות באוטובוסים, על תיאום בין מועדי הרכבות והאוטובוסים, על נתיבי תח"צ בינעירוניים ובעקיפים גם עירוניים, על כרטיסי הרב-קו ועל תעריפי התחבורה הציבורית. בנוסף, הוא הגורם המפקח על מפעילי התחבורה הציבורית (חברות האוטובוסים). שנית, הרשויות המקומיות, שאחראיות על הקמת נתיבי תח"צ עירוניים (בתחום הרשות המקומית) ועל האכיפה בהן, על עיצוב תחנות האוטובוס בעיר, ועל ייצוג התושבים מול משרד התחבורה. שלישית, מפעילות התחבורה הציבורית (חברות האוטובוסים ורכבת ישראל) שאחראיות על ביצוע הנסיעות, על עמידה בלוחות הזמנים בהתאם לאלו שנקבעו על ידי משרד התחבורה, על התנהגות הנהגים ועל פרסום מידע בתחנות האוטובוסים.


מפעילות התחבורה הציבורית נתונות לחובות על-פי תקנות התעבורה, הכוללות בין היתר חובת יציאה על-פי לוח הזמנים מתחנת המוצא; חובת עצירה בתחנת הקו בה ביקש הנוסע לרדת; חובת ניקיון, תקינות ובטיחות האוטובוס; חובה כללית להסיע כל נוסע המוכן לשלם את שכר הנסיעה ועוד. ומה ניתן לעשות כשאלו מפרות את תקנות התעבורה? 


יש כמה צעדים שעומדים לרשותכם:
  1. להתלונן למשרד התחבורה - הוא מטיל קנס על החברה המפעילה, וזו דרך מעולה להפעיל לחץ על החברות לשפר את השירות שלהן. ניתן להתלונן כאן.

  2. לדווח בטופס הדיווח אצלנו באתר - כדי שנוכל לאסוף את הנתונים,להפיק דוחות, לדווח לתקשורת, לפעול מול הרשויות ולהפעיל לחץ מהצד שלנו על חברות האוטובוסים ומשרד התחבורה. ניתן להגיש את הטופס כאן.

  3. להתלונן לחברה המפעילה ולבקש פיצוי - ניתן לבקש פיצוי במקרים של על אי ביצוע נסיעה/ איחור. חשוב שזה יעשה סמוך למועד שבו קרה האירוע. יש חברות מפעילות שאפשר להגיש טופס תלונה מקוון באתר שלהן וזה מקל על התהליך, יש חברות שחייב לצלצל למוקד שלהן. כמו כן, אם בעקבות האיחור או אי-ביצוע הנסיעה לקחתם מונית, ניתן לבקש החזר. במידה ותלונתכם לא זכתה להתייחסות, יש להגיש תלונה נוספת ולאיים בתביעה. לפרטי הקשר של כל החברות המפעילות, לחצו כאן.

  4. להגיש תביעה קטנה - תביעה קטנה דורשת מספר של מקרים, לכן הדבר מיועד למצב שבו רק אי הביצוע/ האיחור חוזר על עצמו. כדי להגיש תביעה אפקטיבית, ראשית עליכם לאסוף ראיות ולשמור תיעוד. חשוב להדגיש כי התביעה מוגשת מול החברה המפעילה, על כך שהפרה את החוזה אליו התחייבה ולא ביצעה נסיעות או לא עמדה בלוחות הזמנים ובזמני היציאה מתחנת המוצא, אליהן היא מחויבת. חשוב להדגיש כי תביעה קטנה היא למעשה הליך עצמאי, ללא צורך בעורך דין. ניתן להגישה דרך האינטרנט, כשחובת ההוכחה היא על המפעיל, אך חשוב להביא ראיות. יש לציין כי בהגשת התביעה חלה חובת אגרה של 1% מסכום התביעה, או 50 ש"ח, הסכום הגבוה מביניהם. כל הפרטים על תביעה קטנה כאן. תביעה קטנה היא מעין כוח אכיפה אזרחי לשיפור התחבורה הציבורית, ומהווה כלי פשוט וקל לשיפור התח"צ ולקבלת פיצוי כספי על נזקים שנגרמו. חשוב לשים לב כי מקרים שבהם צמוגשת תביעה ייצוגית נגד החברה המפעילה, יש מורכבות בהגשת תביעה קטנה ולכן יש לבחון קודם האם יש תביעה ייצוגית תלויה ועומדת מול החברה. לפרטים נוספים על תביעה קטנה לחצו כאן.



אז בואו נעשה קצת סדר, לפי סוגי המקרים:


  • האוטובוס מאחר / לא מגיע, מה לעשות? כמו שכתבנו, כשאוטובוס לא יוצא בזמן מתחנת המוצא, או מדלג על נסיעה שכתובה בלו"ז, מדובר בעבירה על החוק! יש לתעד את המקרה בתלונה למפעיל ולדרוש פיצוי כספי. במקביל, יש לדווח למשרד התחבורה כדי שיקנוס את החברה.

  • הרכבת מאחרת/ לא מגיעה, מה לעשות? גם במקרה של איחור ברכבת, ניתן לקבל פיצוי. איך זה עובד? אם הרכבת איחרה בחצי שעה או יותר בהגעה ליעד, אתם זכאים לכרטיס נסיעה חינם בקו הנסיעה. בגין איחור של שעה או יותר בהגעה ליעד - אתם זכאים ל-2 כרטיסי נסיעה חינם בקו הנסיעה. קו הנסיעה משמעו - בקו שבו נסעתם כשהרכבת איחרה. ניתן למלא את בטופס כאן.



ייצא בזמן מהתחנה? // צילום: Wikimedia Commons‏
  • האוטובוס דילג על התחנה שלך! מה לעשות? אם זה מקרה חד-פעמי מומלץ להתלונן מול המפעיל ולדרוש פיצוי כספי, וגם מול משרד התחבורה כדי שיקנוס את החברה. אם זה קורה באופן קבוע אפשר לנסות לתעד בסרטון, מה שיכול לעזור מאוד אם תרצו להגיש תביעה קטנה בעתיד.

  • האוטובוס צפוף באופן קיצוני, מה לעשות? יש לתעד את הצפיפות בסרטון או בתמונות, שאותם נשמח לקבל במוקד שלנו ב-15 דקות. במקביל, כדאי להתלונן מול משרד התחבורה, משום שהם אלו האחראים על תדירות הקווים ויכולים להחליט להעלות תדירות אם עולה צורך מציבור הנוסעים.

  • התדירות של האוטובוס נמוכה מידי! מה לעשות? כדי  להגביר את התדירות של קו צריך להוכיח שהתדירות הקיימת לא מספקת, ושיש ביקוש מצד הרבה אנשים לשימוש בקו אם יהיה בתדירות גבוהה יותר. יש לפנות בנושא לרשות המקומית כדי שתייצג את התושבים מול משרד התחבורה.

  • אני רוצה להציע קו אוטובוס חדש, מה לעשות? במקרה כזה כדאי לנסות לברר האם הצורך שלך קיים גם עבור רבים אחרים. ניתן לפנות לעירייה שלך שתפעל עבורך מול משרד התחבורה. פרטים נוספים במדריך לאקטיביסט - לחצו כאן.


בקיצור, החברות המפעילות מחויבות לעמוד בחוזים אליהן התחייבו, וכשזה לא קורה - כדאי מאד שתפעלו בנושא. כל הכלים לרשותכם באתר שלנו.



bottom of page