מאמרים וכתבות
התחב״צ הלילית בישראל: מציאות או חלום רחוק
בשנים האחרונות, תחום התחבורה הציבורית הלילית בישראל זוכה לעניין רב - וגם לביקוש! עם ההתפתחות המהירה של חיי הלילה בערים הגדולות והעלייה בצורך של תושבים להתנייד גם בשעות הקטנות, מתעוררת השאלה האם תחבורה ציבורית ליליית איכותית הם מציאות קיימת או עדיין חלום רחוק.
דיאנה בר
בעוד שתחבורה ציבורית בשעות הלילה הפכה לנפוצה בערים רבות בעולם, בישראל המצב נותר מורכב ומלא באתגרים. למרות היוזמות השונות, ישנם עדיין פערים משמעותיים בנגישות ובזמינות שירותי התחבורה הציבורית בשעות הלילה, במיוחד מחוץ לערים הגדולות.
ברוב הערים בישראל, התחבורה הציבורית פועלת עד שעות הערב המאוחרות, כאשר רק מספר מועט של קווים פועלים לאחר חצות. בתל אביב, עם חיי הלילה השוקקים, קיימים מספר קווים ליליים בסופי שבוע בלבד ובחופשות התלמידים באמצע השבוע, אך במרבית הערים האחרות אין תחבורה ציבורית לאחר חצות. מצב זה מקשה על חיילים, סטודנטים, עובדים במשמרות ובליינים להסתמך על תחבורה ציבורית, והם נאלצים להשתמש במוניות יקרות או בנסיעות פרטיות. עם התפתחות חיי הלילה, עולה הצורך בשירותי תחבורה ציבורית לילית, המספקת חלופה בטוחה ונגישה לנהיגה פרטית, ומפחיתה תאונות דרכים ועומס בכבישים. על פי דוח סיכום תאונות הדרכים של המועצה לביטחון בדרכים כ-20% מתאונות הדרכים קורות בשעות הלילה, הנגרמות מעייפות נהגים, בין היתר בקרב צעירים שחוזרים מבילוי. תחבורה ציבורית לילית היא פתרון חיוני המגביר את הבטיחות ומקל על העומסים בכבישים.
פתרונות קיימים ועתידיים:
במטרה לתת מענה לצורך הזה, הושקו בשנים האחרונות מספר פיילוטים ויוזמות ברחבי הארץ:
1.קווי לילה: קווי הלילה בישראל הם יוזמה שהושקה ב-2007 על ידי משרד התחבורה, במטרה לספק תחבורה ציבורית נגישה בלילות. השירות פועל מהשעה 23:00 בלילה ועד 03:30-04:00 לפנות בוקר בסופי שבוע ובחופשות התלמידים. השירות מכסה את תל אביב, ירושלים, חיפה, הקריות, ערים נוספות בגוש דן והשרון ומספר מצומצם של ערים בדרום. הקווים מופעלים על ידי משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית והמחירים הם מחירי נסיעה רגילים, וניתן להשתמש בכרטיסי רב-קו לתיקוף. על פי הערכות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, צפויים השנה לנסוע בקווי הלילה למעלה מ-2 מיליון נוסעים בקווי הלילה. https://kav-layla.co.il/about
2.נעים בסופש: שירות נעים בסופ"ש החל לפעול בנובמבר 2019 במימון הרשויות המקומיות . השירות כולל 13 קווים ב12 ערים: אבו גוש, גבעתיים, הוד השרון, כפר סבא, מבשרת ציון, מודיעין-מכבים-רעות, מטה יהודה, נס ציונה, קריית אונו, רמת שרון, שוהם ותל אביב-יפו ובקרוב גם הרצליה תצטרף לשירות. השירות פועל בימי שישי, מ- 16:30 עד 01:00; ובשבת, מ- 09:30 עד 19:00 והוא ניתן בחינם. https://busofash.co.il/
3.המטרונית: המטרונית היא מערכת אוטובוסים המופעלת באזור חיפה והקריות. המערכת כוללת 5 קווי אוטובוס כשקו "1" בהם פועל לאורך כל שעות היום והלילה בין השעות 04:00 בבוקר ועד 3:30 בבוקר שלמחרת. המחיר הוא מחיר נסיעה רגיל וניתן לתקף ברב קו. https://metronit.co.il/inner.asp?page=lines&subTitle=time&makat=83001
4.רכבת ישראל : החל מה 30/3/24 חזרה פעילות רכבת הלילה. רכבות במשך כל שעות הלילה באמצע השבוע בתדירות של רכבת אחת בשעה לכל כיוון, בין תחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, חיפה מרכז השמונה, חיפה חוף הכרמל, בנימינה, חדרה מערב, נתניה, ת"א סבידור מרכז ונתב"ג - תחנה אחרונה. המחירים הם מחירי נסיעה רגילים ברכבת תלוי מרחק, ניתן לתקף גם באמצעות הרב קו. https://www.rail.co.il/
נוסעים רבים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות חייהם בזכות השירותים החדשים, המאפשרים להם להגיע בביטחון ונוחות למקומות העבודה והבילוי בשעות הלילה. יחד עם זאת, ישנן תלונות על כך שהשירות אינו מספיק נרחב, ויש צורך להרחיב את הקווים והזמינות גם ללילות אמצע השבוע ושבת וליישובים קטנים יותר.
אתגרים לוגיסטים וכלכליים
למרות ההצלחות המרשימות, הפעלת תחבורה ציבורית לילית מתמודדת עם אתגרים משמעותיים במספר מישורים. ראשית, ישנם אתגרים לוגיסטיים הדורשים תשתיות מתאימות ותכנון מסלולים יעילים המשרתים את הציבור הרחב באופן מיטבי. גיוס כוח אדם לעבודה בשעות לא שגרתיות מציב קושי נוסף, שכן לא פשוט למצוא נהגים וצוותים המוכנים לעבוד בלילות כשגם ככה הענף סובל ממחסור של כ-5000 נהגים. שנית, קיימים אתגרים כלכליים משמעותיים. לעיתים קרובות, מספר הנוסעים בקווים הליליים מצומצם יחסית, מה שמקשה על הפיכת השירות לרווחי. על מנת להתמודד עם אתגרים אלה, יש צורך בסבסוד ממשלתי או עירוני, דבר המוסיף עוד שכבת מורכבות לתכנון ולהפעלה. תיאום בין הרשויות המקומיות למפעילי התחבורה הציבורית הוא גורם קריטי בהצלחת המיזם, אך גם זה דורש מאמץ ומשאבים נוספים. למרות כל האתגרים הללו, הפיילוטים והיוזמות החדשות מראים כי יש ביקוש גובר לשירותים כאלה, ויש להמשיך ולפתח פתרונות חדשניים שיאפשרו התגברות על הקשיים הלוגיסטיים והכלכליים כאחד.
מבט לעתיד
העתיד של התחבורה הציבורית הלילית בישראל תלוי במידה רבה בנכונות משרד התחבורה והרשויות להשקיע ולהרחיב את השירותים הקיימים. אם המגמות הנוכחיות יימשכו, ניתן יהיה לראות בעתיד רשת תחבורה לילית רחבה ויעילה יותר, שתשמש את כלל התושבים. המודעות הציבורית והלחץ הציבורי בנושא זה ממשיכים לעלות, וככל שהביקוש יגדל, אנו מקווים כי כך יגדל גם המענה מצד הרשויות המקומיות והמדינה. הרחבת הפיילוטים הקיימים לערים נוספות ופיתוח תשתיות מתאימות יכולים להפוך את התחבורה הציבורית הלילית למציאות יומיומית עבור תושבי ישראל.
לסיכום, תחום התחבורה הציבורית הלילית בישראל נמצא בתהליך של התפתחות ושיפור מתמיד. ככל שהצורך הציבורי יגדל והיוזמות יוכיחו את עצמן, נוכל לראות בעתיד הלא רחוק שירותי תחבורה ליליים נגישים ואיכותיים יותר, שיענו על הצרכים של מגוון רחב של תושבים ויסייעו בשיפור איכות החיים בערים הגדולות ובפריפריה. עם השקעה נכונה ותכנון מוקפד, ניתן להפוך את החלום למציאות ולספק אלטרנטיבה בטוחה ונוחה לנהיגה פרטית בלילות.