top of page
< חזור

ללא צל של ספק: התחבורה הציבורית בישראל חמה מדי להמתנה

בישראל של 2024, החום הקיצי מגיע לשיאו והשמש הקופחת הופכת כל מסע בתחבורה הציבורית למשימה קשה במיוחד. היעדר צל בתחנות האוטובוס וברחובות המובילים אליהן מקשה על ההמתנה ומהווה בעיה מרכזית שטרם זכתה לטיפול ראוי. בעוד שמודעות הציבור והתקשורת למשבר האקלים הולכת וגוברת, תחנות האוטובוס ברחבי הארץ נותרות חשופות לחום ולקרינת השמש, מה שמעמיד את הנוסעים בפני אתגר בריאותי אמיתי. התחממות כדור הארץ מגבירה את הצורך במציאת פתרונות יעילים ומהירים.

דיאנה בר

בלי טיפת צל// צילום:דיאנה בר

הדרך לתחנה: מסע מפרך תחת השמש

אחד האתגרים המרכזיים הניצבים בפני הנוסעים בתחבורה הציבורית הוא הדרך לתחנה עצמה. במרבית הערים בישראל, חסרים עצים וצמחייה שיכולים לספק מפלט להולכי הרגל. המסע אל תחנת האוטובוס מתחיל במדרכה חמה וחשופה, ללא צל, כאשר רק 0.25% מהרחובות עונים על הדרישה הממשלתית להצללה של לפחות 50%. לפי נתוני המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) שנאספו לצורך תכנית לאומית להצללה וקירור של המרחב העירוני, מיפוי הצל ברחובות העירוניים מגלה תמונה עגומה: ב-54% מהרחובות יש הצללה ברמה נמוכה של 5% עד 20%, וב-37.5% מהרחובות אין צל כלל. כך, כמעט 90% מהשטח העירוני בישראל חשוף לשמש, והולכי הרגל נאלצים להתמודד עם החום הכבד ללא שום מחסה בייחוד בחודשי הקיץ החמים.


מבנה התחנות: הזנחה וחוסר תכנון/תכנון לקוי

כאשר מגיעים לבסוף לתחנת האוטובוס, מתגלה תמונה מדאיגה לא פחות. רוב התחנות אינן מספקות מחסה הולם מפני השמש. תחנות רבות מצוידות בגגות קטנים שאינם מצליחים לספק צל משמעותי בשעות הצהריים, כאשר השמש נמצאת בזווית הגבוהה ביותר. מבנה התחנות אינו מתוכנן להתמודד עם תנאי האקלים החמים של ישראל, מה שמותיר את הנוסעים חשופים לחום הקשה גם בעת ההמתנה לאוטובוס. חשיבות רבה גם לחומר ממנו עשויה התחנה, האם נעשה שימוש בחומרים שמתחמים מהר? או דווקא חומר ידידותי לסביבה? נתון שיש לקחת בחשבון בעת תכנון תחנת אוטובוס.


השפעות חברתיות וכלכליות

המחסור בצל בתחנות האוטובוס משפיע על כלל האוכלוסייה, אך פוגע באופן חמור יותר בקבוצות מוחלשות.

מנתונים נוספים של המרכז למיפוי ישראל (מפ''י) ניתן להבחין בפער בין היישובים המבוססים במרכז הארץ שזוכים להצללה רבה יותר מאשר היישובים בפריפריה. קחו לדוגמא את תושבי רעננה, כפר סבא, הרצליה וגבעתיים שנהנים משיעור צל גבוה יחסית, בעוד שביישובים כמו רהט, קריית מלאכי וקריית גת כמעט ואין צל בכלל.

ואם כבר הדרמנו בואו נדבר רגע על אילת, העיר הדרומית ביותר בארץ עם טמפרטורות גבוהות מרבית השנה. העיר אמנם מושכת תיירים רבים, אך במקרה של אילת, אולי עדיף להישאר במלון, כי רוב רובה של העיר חשוף כולו לשמש. ממפת מפ''י נמצא כי רק 5 רחובות בעיר מכוסים בהצללה של עד 50%, היתר באחוזים נמוכים עוד יותר עד לרחובות רבים ללא כיסוי כלל מהשמש הקופחת. מדרום נעבור למטולה שבצפון, בה לא מצאנו אף לו רחוב אחד עם יותר מ5% הצללה. 

מיפוי העיר אילת על פי המרכז למיפוי ישראל

גם בתוך הרחובות עצמם יש פערים. תופתעו אולי לגלות (או שלא) שאחרי מאמץ ממושך בחיפוש אחר צל בתל אביב התחנה שמצאנו מלאה בצל הייתה דווקא בשדרות רוטשילד. השדרה המפורסמת מלאה בעצים גבוהים שנותנים צל משני צידיה, ומספקים מפלט להולכי הרגל גם בימי הקיץ החמים ביותר.


משבר האקלים והעתיד הלא מזהיר

בחודש יוני 2024 נשבר שיא החום בישראל, כשהטמפרטורה הייתה גבוהה ב-3 מעלות מהממוצע. התחממות כדור הארץ והשלכות משבר האקלים רק מגבירות את הצורך בהצללה ברחובות ובתחנות האוטובוס.

(IPCC) התחזית לשינויי האקלים הגלובלי על פי הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים

התחזיות צופות עלייה בטמפרטורות ויותר ימים חמים במיוחד, מה שיעצים את הקושי עבור הולכי הרגל והנוסעים בתחבורה הציבורית שיעמדו בפני עומס חום כבד יותר.

הצורך בפתרונות מיידיים וברורים הוא קריטי להבטחת בריאות הציבור ואיכות החיים בערים. היעדר צל מסכן את בריאות הציבור, החשיפה לשמש מגבירה את הסיכוי למחלות עור ומחלות נוספות הקשורות לקרינת השמש וסכנות נוספות כגון התייבשות ומכת חום.




צעדים קדימה: מה ניתן לעשות?

כדי להתמודד עם הבעיה, על הממשלה והרשויות המקומיות לשלב כוחות ויפה שעה אחת קודם. יש לתכנן מחדש את תחנות האוטובוס כך שיספקו צל מתאים בכל שעות היום ולנטוע עצים לאורך הרחובות המובילים אל תחנות האוטובוס. תוכניות לאומיות להצללת ערים והגדלת כיסוי הצל ברחובות הן קריטיות .

הרבה יותר נעים להמתין בצל// צילום: דיאנה בר

הממשלה הציגה בעבר תוכנית שאפתנית להצללת המרחב העירוני באמצעות נטיעת 450 אלף עצים ב-20 שנה, בעלות של כ-2.2 מיליארד שקל, אך זו לא תוקצבה ולא יושמה. במקום זאת, עשרות אלפי עצים בוגרים נכרתים מדי שנה ללא תחליף ראוי. התוכנית כללה תיקונים לתקנות פקודת היערות למימון כריתת עצים על ידי יזמים, אך תקנות אלו לא קודמו. בינתיים, התושבים סובלים מהיעדר צל בערים, והמצב רק צפוי להחמיר.

על הרשויות המקומיות לפעול במרץ לנטיעת עצים ולשדרוג תחנות האוטובוס כדי להבטיח תנאים נוחים ובטוחים לנוסעים .











בסופו של דבר, המציאות הלוהטת של ישראל 2024 משקפת אתגר כפול: מצד אחד, ההתחממות הגלובלית מקשה על הנסיעה בתחבורה הציבורית וההליכה ברחובות החשופים לשמש. מצד שני, החוסר במענה ממשלתי להצללה אפקטיבית מעצים את הבעיה. פתרונות כמו נטיעת עצים ותכנון מחדש של תחנות האוטובוס יכולים להפוך את הקיץ לנסבל יותר, אך ללא פעולה ממשית ותקצוב הולם, ימשיכו התושבים להתמודד עם חום כבד ובריאותם תעמוד בסכנה. בעידן שבו שינויי האקלים הם עובדה קיימת, יש צורך דחוף בחדשנות ואחריות סביבתית כדי להבטיח עתיד קריר ונוח יותר לכולם.





bottom of page