top of page
< חזור

מי אחראי על מה בתחבורה הציבורית? קבלו את המדריך שעושה סוף לבלאגן

התחבורה הציבורית בישראל היא סוג של ג׳ונגל סבוך • הסיבה כמו תמיד: בירוקרטיה • משרד תחבורה, רשויות מקומיות, מפעילות ומה לא - אז איך מתחלקים תחומי האחריות ובאיזה מקרה לפנות לאיזה גורם? • כל מה שרציתם לדעת 

שי כפיר

קו איחר? יש מה לעשות // צילום: Shutterstock‏
קו איחר? יש מה לעשות // צילום: Shutterstock‏

האוטובוס לא עצר לכם בתחנה? הרכבת איחרה ושיבשה לכם את היום? למי אפשר לפנות בנידון?

בישראל קיימים מספר גורמים אשר ביניהם מפוצלים תחומי האחריות התחבורתיים, ובכללם כל הקשור לתחבורה הציבורית. זהו עולם די סבוך מבחינה רגולטורית, כלומר מבחינת חלוקת האחריות והפיקוח על הנעשה. אבל אנחנו כאן כדי לעשות סדר בבלאגן. אז אם בא לכם להתחיל להבין איך מצליחים לשנות בתחבורה הציבורית - זה המדריך בשבילכם.


על פניו, משרד התחבורה הוא הרגולטור, ולכן רוב האחריות לשירותי התחבורה הציבורית היא שלו. עם זאת, גם לרשויות המקומיות ולמפעילי התחבורה הציבורית יש אחריות רבה. בהכללה גסה, הרשויות המקומיות אחראיות על כל מה ש"עומד" (תשתיות כגון תחנות, מסופים, נתיבי תחבורה ציבורית וכו'), משרד התחבורה אחראי על כל מה ש"זז" (תדירות הקווים, לוחות הזמנים, מסלולים), וחברות האוטובוסים ורכבת ישראל אחראיות לביצוע השירות כסדרו ולהצבת מידע בתחנות. ועכשיו לעומק. 


משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית

אחראים על אסדרת ענף האוטובוסים בכל הקשור לרישוי שירותי התחבורה הציבורית, אישור מסלולי נסיעה, מיקום תחנות ההסעה, תעריפי הנסיעה וכרטיסי הרב-קו, תיאום בין מועדי הרכבות והאוטובוסים, נתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניים (ובעקיפין, גם על נתיבי התחבורה הציבורית העירוניים), רמת השירות הניתן לציבור וביצוע בקרות שונות על מפעילי התחבורה הציבורית כדי לוודא את עמידתם באיכות הביצוע והשירות הניתן לנוסעים.


הרשויות המקומיות

אחראיות על ריכוז וקידום פרויקטי פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית בתחומי הרשות - הקמת נתיבי תחבורה ציבורית עירוניים ואכיפה בהם, תחזוקת תשתיות, עיצוב תחנות ההסעה העירוניות וניהול הקשר עם כלל הגורמים הרלוונטיים. בנוסף, אחראיות על ריכוז והפניית פניות ציבור, ייצוג התושבים מול משרד התחבורה, ניהול מידע ופיתוח שירותי התחב"צ ברשות, הטמעת תרבות השימוש בתחב"צ ברשות תוך קיום פעילות הסברה והגברת המודעות הקהילתית, איסוף צרכי התושבים ופרסום השירות בקרב הציבור. 


תחומים בסמכות העירייה. איך היא יכולה לסייע לכם?

מפעילות התחבורה הציבורית

בתקנות התעבורה נקבע כי "בעל רישיון קו יפעיל את השירות שעליו ניתן לו הרישיון באורח תקין, סדיר ורצוף, בצורה המבטיחה נסיעה נוחה ויעילה בהתחשב בצורכי הציבור". מפעילות התחבורה הציבורית אחראיות על ביצוען הסדיר של הנסיעות, על עמידה בלוחות הזמנים ובמסלולי הנסיעה בהתאם לנקבע על ידי משרד התחבורה, על התנהגות הנהגים ועל פרסום מידע בתחנות האוטובוס. מה זה אומר מפעילות תחבורה ציבורית: כל חברות האוטובוסים, רכבת ישראל, ומפעילות הרכבות הקלות: כפיר בירושלים ותבל בתל אביב.


גורמים נוספים במערכת

חברות ממשלתיות וחברות עירוניות שאחראיות על ביצוע פרויקטים: חברת נתיבי איילון אחראית על פרויקטים של נתיבי העדפה במטרופולין גוש דן, כדוגמת פרויקט "מהיר לעיר", חברת נת"ע אחראית על ביצוע פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, חברת יפה נוף בחיפה, תכנית אב לתחבורה ירושלים ועוד. רק לשם ההבנה וכדי שיהיה ברור, בואו ניקח דוגמא: הרק״ל בגוש דן. נת״ע היא החברה שאחראית רק על ביצוע הפרויקט של הרכבת הקלה - העבודות, החפירות, בניית התחנות וכל זאת. אבל מי שמפעילה את הרכבת עצמה ואחראית שהיא באמת תגיע בזמן, זו חברת תבל שמפעילה את הדנקל!


והנה סידרנו לכם את הכל גם בטבלה -->



אז כעת כשאתם מכירים את הגופים הפועלים, יש ביכולתכם את בסיס הידע הנדרש כדי לשנות ולהשפיע בתחומי התחבורה הציבורית. רוצים לדעת איך מוסיפים קו חדש לעבודה או ללימודים? איך פועלים להקמת נת"צ עירוני שישפר משמעותית את הבוקר שלכם? כל זאת בכתבה הבאה בסדרה.






bottom of page