top of page
< חזור

מנהרת הזמן: ההיסטוריה של התחבורה הציבורית בישראל

התחבורה הציבורית בישראל עברה שינויים מרחיקי לכת מאז קום המדינה. מחברות מונופוליסטיות שהוקמו בשנות ה-30 ועד למערכת מתקדמת ומגוונת הכוללות רכבות קלות, אוטובוסים מהירים ושירותי רב-קו. מערכת התחבורה הציבורית בארץ המשיכה להתפתח ולהתאים את עצמה לצרכי האוכלוסייה המשתנים. נצא למסע בזמן לספר את סיפור התפתחותה.

דיאנה בר


שיירת אוטובוסים מתארגנת ליציאה לחיפה בימי המאורעות// צילום: ארכיון אגד

ראשית הדרך: הקמת המדינה והעשורים הראשונים (1948-1960)

התחבורה הציבורית בישראל החלה את דרכה בראשית ימי המנדט הבריטי והתבססה בעיקר על קווי רכבת ואוטובוסים. אחד השירותים הראשונים היה קו הרכבת יפו-ירושלים, שנחנך בשנת 1892, ושימש כתשתית הראשונית להובלת נוסעים ומטען. בהמשך נעשה שימוש במשאיות עודפות של הצבא הבריטי ממלחמת העולם הראשונה. צעירים בני היישוב רכשו את המשאיות, הוסיפו להן ספסלים, והסבו אותן לאוטובוסים ראשונים. עם הזמן, הדרכים בארץ השתפרו והביקוש לשירותי תחבורה ציבורית גדל.


קואופרטיבים מרכזיים

באותה תקופה התחבורה הציבורית בארץ הייתה מבוססת על מספר קואופרטיבים מקומיים:

  • "המעביר" היה הקואופרטיב הראשון. הוא נוסד בתל-אביב בשנת 1924 והחל את שירותיו בהסעת מתרחצים לים.

  • "חבר", "שרות הר הכרמל" ו"משמר המפרץ" פעלו בחיפה, ובשנת 1947 נוסדה חברת "שח"ר" (שירותי חיפה רבתי) מאיחוד של חברות אלו.

  • "המקשר" נוסדה בירושלים בשנת 1931 והקימה מערך הסעות בין השכונות הירושלמיות.


בשנת 1933, אוחדו מספר קבוצות לתוך קואופרטיב שקיבל את השם "אגד" על ידי המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. לאחר הקמת המדינה, שר התחבורה הראשון, דוד רמז, דחף לאיחוד מפעילי התחבורה הציבורית. ב-1951 אוחדו מספר קואופרטיבים לתוך חברת "אש"ד", ולאחר מכן "אגד". במקביל, הוקמה חברת "דן" מאיחוד של "אחוד רגב" ו"המעביר", שהפכה למונופול בגוש דן. שתי החברות הללו היוו את עמוד השדרה של מערכת התחבורה הציבורית בישראל במשך שנים רבות.


שנות ה-60 וה-70: התחלת השיפורים והרחבת הרשת

התחנה המרכזית בשנת 1956// צילום: לשכת העיתונות הממשלתית.

בשנות ה-60 וה-70, התחבורה הציבורית החלה להתרחב ולהשתפר. הוקמו קווים נוספים, והתחבורה הציבורית החלה להגיע לאזורים מרוחקים יותר, כולל יישובים פריפריאליים. באותה תקופה, הוקמו גם מסופים מרכזיים בערים הגדולות, כמו תחנה מרכזית תל אביב, שהפכה לצומת תחבורה חשוב.


שנות ה-80 וה-90: תכנון מערכתי והקמת רכבות

בשנות ה-80 וה-90 החלה התמקדות בתכנון מערכתי כולל לשיפור התחבורה הציבורית. בשנת 1988, רכבת ישראל שולבה עם "רשות הנמלים," מה שהוביל ליצירת גוף חדש בשם "רשות הנמלים והרכבות." עד אז, הרכבת פעלה כיחידה עצמאית תחת משרד התחבורה. בשנת 1994 שינתה הנהלת הרכבת את גישתה התקציבית בעקבות הקושי להשיג תקציבים לפיתוח מהממשלה. במקום להמתין לתקציבים, הוחלט להפעיל כל קו וכל תחנה שניתן כדי לעודד את הציבור להשתמש ברכבת ולהגביר את הלחץ על הממשלה להקצות משאבים נוספים. מהלך זה הוביל לתפוסה מלאה ברכבת מתל אביב לחיפה, והציבור דרש שיפורים כמו רכבת מהירה לצד שירות לתחנות הביניים. בנוסף, נפתחו קווים חדשים כמו הקו בין רחובות לתל אביב, שנמלאו גם הם בנוסעים. כתוצאה מהביקוש הגובר, החלה הממשלה להשקיע בפיתוח, ובין היתר הושלם חיבור הרכבות מצפון ומדרום דרך תל אביב באמצעות מסילת איילון, מהלך שאיפשר גישה ישירה בין צפון לדרום דרך תל אביב. בהמשך הפכה הרכבת לחברה ממשלתית בשם " רכבת ישראל בע"מ", אחד הכלים המרכזיים להובלת נוסעים בין ערי המרכז והפריפריה. 

תא ניהוג של קרונוע מתוצרת אסלינגן (Maschinenfabrik Esslingen) בתחנת הרכבת בירושלים// צילום:אוסף התצלומים הלאומי, לשכת העיתונות הממשלתית, מחלקת צילומים

שנות ה-2000 ואילך: מודרניזציה ומערכת רב-קו

זוכרים את ימי הכרטיסיה?// צילום: עדן רונן

במילניום החדש, התחבורה הציבורית בישראל חוותה תהליכי מודרניזציה משמעותיים. בשנת 2008 הושקה מערכת הרב-קו, המאפשרת לנוסעים להשתמש בכרטיס חכם לנסיעות בכל אמצעי התחבורה הציבורית בארץ. המערכת חוללה מהפכה בנוחות השימוש בתחבורה הציבורית והפכה את הנסיעה לנגישה ויעילה יותר.


העשור האחרון: חדשנות וקיימות

בעשור האחרון, ממשלת ישראל שמה דגש על שיפור והרחבת מערכת התחבורה הציבורית. פרויקטים חדשים כוללים את הרכבת הקלה בגוש דן, רכבות מהירות והרחבת רשת האוטובוסים באמצעות קווים מהירים ותשתיות ייעודיות ביניהן נתיבי תחבורה ציבורית. ישנו דגש על תחבורה חכמה וידידותית לסביבה, כולל השקעות בטכנולוגיות חדשות כמו אוטובוסים חשמליים.


במבט לאחור, ההיסטוריה של התחבורה הציבורית בישראל מדגימה כיצד המערכת עברה שינויים והתפתחויות משמעותיים לאורך השנים. עם זאת, יש לציין כי לאורך עשורים רבים לא הושקעו מספיק משאבים בשיפור התחבורה הציבורית, מה שהוביל לעומסים ולקשיים בהתאמתה לצרכים של אוכלוסייה הולכת וגדלה. בשנים האחרונות ניכר מאמץ לתקן את המצב עם השקעות בפרויקטים חדשים, כמו המטרו המתוכנן והרחבת תשתיות קיימות, שיחד עם הטמעת טכנולוגיות מתקדמות מציבים את ישראל על מסלול של תחבורה ציבורית חכמה, יעילה וברת-קיימא. הצלחתם של פרויקטים אלו תהיה חיונית כדי להתמודד עם האתגרים התחבורתיים של העתיד ולהבטיח מערכת תחבורה ציבורית שתעמוד בסטנדרטים בינלאומיים.

הרכבת הקלה בתל אביב




bottom of page