"נתיב פלוס" הוא מיזם הסבת נתיבים בדרכים בין-עירוניות לתחבורה ציבורית וקארפול בלבד (רכב המסיע מעל למספר נוסעים מסוים - 2 או 3 נוסעים לפחות, כולל הנהג). "נתיב פלוס" משתמש באופן חכם בתשתיות הקיימות, ומאפשר העדפה מהירה וזולה לתחבורה ציבורית ושיתופית. השבתת הרכבת בשל עבודות התשתית המתוכננות בשנים הקרובות, מדגישות עוד יותר את הצורך באלטרנטיבה תחבורתית מהירה המאפשרת לעקוף את הפקקים.
בשנת 2020 חלו שינויים במדיניות משרד התחבורה באשר לאופן שבו יש לתעדף תחבורה ציבורית בנתיבים הבין-עירוניים.
באוקטובר 2019 הודיע שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ' על הקמת "נתיב פלוס". הסבת נתיבים קיימים לנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ולכלי רכב עם שני נוסעים ויותר בכביש החוף (כביש 2) בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים (עד אז היה נתיב תחבורה ציבורית בשול הימני לכיוון דרום בלבד). בנתיב זה, הותרה הנסיעה לתחבורה ציבורית ולכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג ונוסע). בנוסף, בכביש 20, בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד הוכשר נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים).
במסגרת התוכנית להאצת המשק שהתקבלה במהלך הסגר הראשון, הודיע שר התחבורה כי המיזם תוקצב ב-40 מיליון שקל, והוא מתוכנן להתרחב לכביש 1 ולכביש 4.
אולם במהלך 2020 עם חילופי שרים, התוכניות הללו נגנזו, ובמשרד התחבורה החליטו שלא להסב עוד נתיבים קיימים בכבישים בין-עירוניים לתחבורה ציבורית. עם זאת, עדיין קיימות תוכניות להרחבת כבישים קיימים לצורך סלילת נתיבי תחבורה ציבורית.
"נתיב פלוס", למרות הביקורת הציבורית שנמתחה עליו בשל הפגיעה ברכב הפרטי, הוכיח עצמו כפרויקט מוצלח. אנו פועלים מול הגורמים הרלוונטים ומשרד התחבורה לשקול בשנית את ביטול תכנית חשובה זו ולהחזירה לפועל.
בין פעילותינו
פניות לראשי ערים ולמשרד התחבורה, מבצע "ראש העיר עשה לי נתיב מהיר", מבצע אכיפה אזרחי בנתיבי התחבורה הציבוריים ועוד, קידום ותמיכה בפרויקט נתיב+, מכתב לשר התחבורה סמוטריץ׳ לקידום פרויקטים נוספים דומים יחד עם ארגונים חברתיים נוספים - לובי 99 ופיוצ׳ר מוביליטי.
Comments