top of page

קידום חוק המטרו

עודכן: 22 במאי 2023

יכול להיות שלא שמעתם על פרויקט המטרו בגוש דן?

פרויקט הרכבת התחתית - המטרו, הוא פרויקט לתכנון והקמת מערכת רכבת תחתית של שלושה קווים.

מדובר בפרויקט התשתית הגדול ביותר בישראל, הדרוש כדי להיחלץ מהמשבר התחבורתי בו אנו נתונים היום.

ללא הפרויקט, בשנת 2040, כ-13 מיליון תושבים לא יוכלו לזוז!



המטרו, בשונה ממערכות הסעות המונים אחרות (רכבת ישראל, מערכת הרכבות הקלות) מסוגל להסיע קיבולת גבוהה הרבה יותר של אנשים (פי 4 מרכבת קלה), במהירות גבוהה יותר (פי 2 מהרכבת הקלה) וללא השפעה מגורמי דרך מאחר שהוא נוסע מתחת לפני הקרקע, ועל כן מהווה נדבך משמעותי ומתקדם במערך התחבורתי המתוכנן במטרופולין גוש דן - המטרופולין המיושב ביותר בארץ ומרכז העסקים העיקרי של ישראל.


חוק המטרו

בשל מורכבות הפרויקט, אשר מערב בעלי עניין וגורמים רבים ובעל השפעה רבה על כלל המרחב העירוני המושפע מסלילת המטרו, הוחלט לחוקק חוק אשר יגדיר את המטרו כמיזם בעל עדיפות לאומית, ואשר יסדיר את נושא מימון הפרוייקט (שמוערך בעלות של 150 מיליארד ש"ח), את תיאום התשתיות, את הקמת המוסדות אשר ילוו את הקמת המיזם, את גיוס כח האדם הנדרש וכו'.

>>> חלק מהחוק עבר כחלק מחוק ההסדרים תשפ"א-2021, וחלקו הועבר באותה השנה לכנסת ה-24 לחקיקה רגילה בוועדה למיזמי תשתית לאומיים.

>>> ראו את תקציר החוק שהכנו.


ערב פיזור הכנסת ה-24, בחודש יוני 2022, קמפיין משותף ל-15 דקות ולארגון "תחבורה בדרך שלנו" הצליח לייצר דחיפות תקשורתית ופוליטית להעברת חוק המטרו לפני שהממשלה נופלת. אמנם החוק טרם עבר, אך הקמפיין הצליח להעלות את נושא המטרו למודעות ברמה הארצית ולקבל תמיכה רחבה לקראת חקיקת החוק בעתיד הקרוב.



בתחילת הקדנציה של הכנסת הנוכחית, התבשרנו כי על החוק חל "דין רציפות" והוא יעבור לדיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשותו של ח"כ יעקב אשר, להכנה לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת הנוכחית. אנחנו פעילים כיום בכנסת בוועדה שמקדמת חוק זה, מול חברי כנסת רלוונטים והשלטון המקומי. בנוסף, אנו מסייעים לקבוצות תושבים שרוצים לפעול לקידום החוק. צפו בכתבה בה השתתפה לרה פארן, מנכ"לית הארגון, בערוץ 13.



Comments


bottom of page