top of page

תביעה קטנה ותביעה ייצוגית

כל מה שצריך לדעת על תביעה קטנה

הארגון אינו מסייע בימים אלו בעזרה פרטנית בהליך תביעות קטנות. ניתן להגיש תביעה קטנה בצורה עצמאית בסיוע המידע הרב המופיע בעמוד זה:

-פורמטים להגשה בנושאי התביעה

-הסבר מוקלט

-וובינר + מצגת שערכנו בנושא

-מדריך מלא ומפורט פה להגשת תביעה בבית המשפט, המופיע פה בהמשך העמוד.

[מאחר שהוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת מטרופולין, שהסכם פשרה בגינה נחתם במרץ 2023, כל המקרים הנוגעים לחברת מטרופולין ממרץ השנה ו-7 שנים אחורה לא יידונו בבית משפט לתביעות קטנות. במידה ויהיו עדכונים נוספים בנוגע לתביעות ייצוגיות נוספות נעדכן באתר וברשתות החברתיות]

נוסעים בתחבורה הציבורית, דעו את זכויותיכם!

האוטובוס לא עצר בתחנה?
מדלג באופן קבוע על התחנה שלך?
האוטובוס איחר ונגרם לך נזק כספי?
האוטובוס יוצא באיחור מתחנת המוצא?
האיחורים קבועים?
 

יכול להיות שגם לך יש עילה לתביעה קטנה!

לא הרבה יודעים, אך לפי חוק, לחברות התחבורה הציבורית יש חובות כלפי הנוסעים. אם חברות התחבורה הציבורית לא עומדות בחובות אלה, לנו הנוסעים יש זכות לתבוע ולדרוש את זכויותינו!

3. כיצד הגשת תביעה ייצוגית משפיעה על האפשרות שלי להגיש תביעה קטנה?

 

מאחר ותביעה ייצוגית חלה על קבוצה של אנשים, ייתכן מצב שבגין אותה עילה (לדוגמה – איחורים חוזרים ונשנים מעל ל- 10 דקות, של אותה חברת אוטובוס ובאותו פרק זמן) תוגש תביעה קטנה במקביל לתביעה ייצוגית. השאלה כיצד הדבר משפיע על אפשרות ניהולה של התביעה הקטנה. 

בסופו של דבר זה תלוי בשאלה האם הטיפול בתביעה הסתיים, למשל באמצעות מתן פסק דין, או שהתביעה עוד תלויה ועומדת בפני בית המשפט. בכל אחד מהמקרים התשובה שונה. ניתן כאן הסבר לשני המקרים:

4. תביעה ייצוגית שהסתיימה במתן פסק דין - אם ניתן פסק דין, אזי לא ניתן להגיש תביעה קטנה באותו נושא. בשפה המשפטית הדבר נקרא מעשה בית דין. המשמעות היא שלא ניתן לתבוע בגין נושא שכבר נדון והוכרע בבית משפט.
כך למשל, בחודש מרץ 2023 נחתם הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד חברת מטרופולין (ת"צ (מחוזי מרכז) 40696-03-20). התביעה עסקה במקרים של אי ביצוע נסיעות ואיחורים מעל ל- 10 דקות. התביעה הוגשה במרץ 2020 והיא חלה 7 שנים אחורה ועד מועד פסק הדין. על פי הסדר הפשרה, מטרופולין תשלם פיצוי לציבור בשווי 1.1 מיליון שקל. הסדר הפשרה אושר על ידי בית המשפט וקיבל תוקף של פסק דין. לפני מתן פסק הדין, ההסדר פורסם לציבור וניתן היה להתנגד או לבקש לצאת מההסדר. נוסע של חברת מטרופולין שנפגע מאי-ביצוע נסיעות ואיחורים מעל ל- 10 דקות, לפני מתן פסק הדין, ולא יצא מההסדר, חל עליו מעשה בית דין. כלומר, הוא אינו יכול לתבוע בנפרד, כיוון שעניינו כבר נדון במסגרת התביעה הייצוגית.

 

5. תביעה ייצוגית תלויה ועומדת - במקרה זה הנושא נתון בשיקול דעת בית המשפט. בית המשפט יכול להורות על הקפאת הטיפול בתביעה הקטנה, עד סיום בירור הליך התובענה הייצוגית (שיכול להימשך מספר שנים), אך הוא גם יכול להחליט להמשיך לדון בתביעה הקטנה במקביל. בית המשפט ישקול מרכיבים שונים, כגון: כמה מתקדם הליך התביעה הייצוגית, עד כמה מידת מורכבות ההליך בתביעה הייצוגית, עד כמה דומות העילות בשני ההליכים ועוד. לא ניתן לומר מראש מה יחליט בית המשפט. נדגיש שוב (!): מי שמגיש תביעה קטנה כאשר במקביל מתנהלת תביעה ייצוגית, צריך להביא בחשבון שייתכן שהדיון בתביעתו יוקפא עד לסיום ההליך בתביעה הייצוגית.

תביעה קטנה vs תביעה ייצוגית נגד חברות התחבורה הציבורית

מה ההבדל בין תביעה קטנה לתביעה ייצוגית? איך קיומה של תביעה ייצוגית משפיע על ניהול תביעה קטנה בבית משפט? נגד אילו מפעילות אוטובוסים תלויה ועומדת תביעה ייצוגית ומה המשמעויות? 

 

כמה דברים שאתם חייבים לדעת לפני שאתם מתחילים בהליך של תביעה קטנה.

 

לאחרונה הוגשו מספר תביעות ייצוגיות נגד חברות תחבורה ציבורית בעיקר בגין איחורים ודילוגים על תחנות. לתביעה הייצוגית יש השפעה על ניהול תביעה קטנה. שוקלים להתחיל כעת בהליך של תביעה קטנה? הנה כמה דברים שחשוב מאד שתדעו ויכולים להשפיע על התביעה שתגישו. כל הפרטים כאן.

1. מהי תביעה ייצוגית?

תביעה ייצוגית הינה תביעה המוגשת על ידי אדם בשם קבוצת נפגעים. התובע המייצג לא זקוק לייפוי כח מחברי הקבוצה. בדרך כלל מדובר במקרים בהם נגרם לקבוצה גדולה של אנשים נזק קל, ולכן רבים מהם יוותרו על הגשת תביעה (הכרוכה בהשקעת משאבי זמן וכסף). בעוד שהנזק ליחיד אינו גבוה, הנזק המצטבר לקבוצה יכול להיות חמור במיוחד. ברירת המחדל היא שכל אדם אשר מתאים להגדרת הקבוצה הנפגעת כלול בתביעה. 

 

2. נגד אלו חברות תחבורה ציבורית הוגשו תביעות ייצוגיות ובגין אלו נושאים?

בחודש ספטמבר הוגשה בקשה תביעה ייצוגית נגד חברת קווים (ת"צ (מרכז) 35559-02-23), ונגד חברת אלקטרה אפיקים (ת"צ (מרכז) 35465-02-23). 

בשני המקרים התביעות הוגשו בגין איחורים ודילוג על תחנות. כאמור, ברירת המחדל היא שכל אדם אשר מתאים להגדרת הקבוצה כלול בתביעה. המשמעות היא שכל מי שסבל מאיחורים ודילוג על תחנות בקווי אוטובוס של חברת קווים ושל חברת אלקטרה אפיקים, כבר כלול בתביעה. 

 

חשוב לציין שייתכן שיוגשו תביעות ייצוגיות נוספות נגד חברות אחרות או בגין עילות שונות. במקרים אלה הגדרת הקבוצה המיוצגת בתביעה תשתנה. 

הנחיות להגשת תביעה קטנה

  1. כתב תביעה
    תובעים יקרים, לרשותכם עומדים פורמטים של תביעה קטנה (כאן למטה). יש לבחור את כתב התביעה המתאים למקרה שלכם ולהוריד אותו למחשב שלכם. יש למלא אותו והוא ישמש ככתב התביעה שלכם. 

     

  2. לאן להגיש?
    יש שתי אפשרויות: באינטרנט באמצעות הקישור הזה ובעזרת המדריך המלא להגשת תביעה קטנה, או פיזית לגשת לבית המשפט, את כתב התביעה שמילאתם (והנספחים שתצרפו), יש להגיש בשלושה עותקים למזכירות בית-משפט השלום באזור מגוריכם או באזור בו רכשתם את כרטיס הנסיעה.

     

  3. מי מייצג?
    בבית משפט לתביעות קטנות אין ייצוג של עורך-דין, אתם “מייצגים” את עצמכם. אדם אחר (לא עורך-דין) יוכל לייצג אתכם במידה ונתתם לו ייפוי כוח (דוגמא לייפוי כוח כזה ניתן למצוא כאן למטה). את ייפוי הכוח יש להגיש עם כתב התביעה ולקבל את אישור בית המשפט.

     

  4. תשלום אגרה
    על מנת להגיש תביעה קטנה יש לשלם אגרה. האגרה שתשלמו, עומדת על 1% מסכום התביעה שביקשתם או 50 ש”ח – הסכום הגבוה מביניהם. את הסכום ניתן לשלם באינטרנט בכרטיס אשראי (כחלק מהגשת התביעה דרך האינטרנט), במקום על-ידי כרטיס אשראי או בבנק הדואר באמצעות שובר שתקבלו בבית המשפט.

     

  5. לאחר הגשת התביעה
    יש להמתין כ-30 ימים עד לקבלת כתב ההגנה מהחברה הנתבעת ולאחר מכן יקבע מועד לדיון בבית המשפט. נשמח מאד אם תוכלו לעדכן אותנו כשיקבע המועד של הדיון וכמובן איך היה. 


יש לשים לב לתאריך שקבעו עבורכם לדיון ולדאוג להופיע אליו, אחרת תביעתכם תידחה!


* שימו לב, המידע שלהלן מוגש כמידע כללי. הוא אינו בא להחליף את הוראות החוק והתקנות ואינו מהווה יעוץ משפטי. במקרה של אי-התאמה עם הוראות החוק, הקובע הוא הנאמר בחוק.

כאן מטה יופיעו לכם כמה דברים חשובים במיוחד להתחלת תהליך של תביעה קטנה:

-דוגמאות לפסקי דין של בית משפט בתביעות קטנות נגד מפעילות אוטובוסים. ככה תוכלו להבין במה מדובר.

-טופס להגשת כתב תביעה - חובה להגיש את התביעה בפורמט הזה, אחרת בית המשפט לא יטפל בתביעה שהגשתם.

-שני פורמטים מסוגים שונים שיש למלא על פי ההנחיות ולצרף. יש לבחור את הפורמט הרלוונטי למקרה התביעה שלכם:

1. איחורים.

2.אי עצירה בתחנה.

חשוב לציין! לכל מקרה יש פורמט ודרישות מעט שונות ועל כן שימו לב שאתם עוקבים אחרי המסמך הנכון.​

אז איך מתחילים?

  1. קודם כל - לשמור כל ראייה לגבי המקרה והנזק שנגרם לך – החל מתאריך וזמן הנסיעה (או המקרה הפוגעני), התחנה הרלוונטית, מספר הקו הרלוונטי, קבלה מהנסיעה בהנחה שיש, שם הנהג, קבלה מנסיעה בתחבורה חלופית שנלקחה על ידך (קבלה ממונית למשל), צילום, וידאו, מספרי טלפון של עדים וכו’.

  2. שליחת מכתב תלונה לחברת התחבורה הציבורית הרלוונטית למקרה.
    ניתן לפנות אל החברה בטופס מקוון באינטרנט, בפקס או בדואר. אנא שימרו העתק של מכתב התלונה לצרכי מעקב. כאן תוכלו למצוא קישורים לפניות הציבור של החברות המפעילות.

  3. במקביל יש לשלוח עותק של מכתב התלונה גם למשרד התחבורה. ניתן לעשות זאת בקישור הזה

  4. חשוב לזכור בזמן ההמתנה למענה לאסוף ולתעד מקרים נוספים שעשויים להיות רלוונטיים.

  5. ברגע שמתקבלת התשובה מהגורמים השונים ובמידה ואתם לא מרוצים מהמענה, או לחליפין עבר חודש ולא קיבלתם כל תגובה, ניתן לשקול הגשת תביעה. 

פורמט כתב תביעה בנושא "התנהגות נהג"

המדריך המלא להגשת תביעה קטנה באינטרנט

פורמט לתיעוד מקרים (טבלת אירועים)

קבצים הכרחיים להגשת תביעה

טופס להגשת כתב תביעה

פורמט כתב תביעה בנושא "אי-עצירה בתחנה"

פורמט כתב תביעה בנושא "איחורים" 

  • איזה מקרים מתאימים לתביעה קטנה?
    ישנם מספר מקרים מובהקים שמתאימים לתביעה קטנה, מקרים שבהם ישנה הפרה בוטה של המפעיל את תנאי המכרז: *אוטובוס שלא יוצא בכלל מתחנת המוצא *אוטובוס שיוצא באיחור מתחנת המוצא *אוטובוס שמדלג על תחנה אם אחד מהמקרים האלה קורים לכם באופן קבוע ממליצים לכם לקרוא את המדריך לתביעות קטנות שלנו!
  • מה ההבדל בין תביעה רגילה לתביעה קטנה?
    תביעה קטנה היא כלי פשוט ביותר! בתביעה קטנה לא צריך עורכי דין או ידע משפטי. הראיות שצריך הן מאד בסיסיות (תלונה למפעיל על כל מקרה, כרטיס אוטובוס, קבלה של מונית, טלפון של נוסע נוסף, צילום, סרטון). תביעות קטנות הן על רקע סכסוכים אזרחיים (כמו צרכנות) וניתן להגיש תביעה עד לסכום מסוים לבית משפט בהליך פשוט מאד ואפילו דרך האינטרנט. בתביעה קטנה דורשים פיצוי בעקבות נזק כספי או עוגמת נפש שנגרמה לך. איך מחשבים את גובה הפיצוי? תוכלו להיעזר במידע שנמצא בקישור.
  • את מי לתבוע - משרד התחבורה או המפעיל?
    בתביעה קטנה אתם תובעים את מפעיל התחבורה הציבורית על ההתנהלות שלו. אנחנו ממליצים לרוב לתבוע רק אם מדובר במקרים חוזרים שכבר התלוננתם עליהם מספר פעמים מול המפעיל ומול משרד התחבורה ושום דבר לא השתנה או במקרים חד-פעמיים קיצוניים ביותר.
  • אפשר לתבוע על כמה מקרים שונים שהיו מול אותו מפעיל?
    כן! ואפילו מומלץ ברוב הפעמים כדי להראות שמדובר בתופעה שחוזרת על עצמה ולא במקרה חד פעמי.
  • כמה זה עולה?
    תביעה קטנה עולה 1% מסכום הפיצוי המבוקש או לא פחות מ-50 ₪.
  • מה זה דורש ממני?
    כדי להגיש תביעה קטנה צריך למלא כתב תביעה ,פורמטים אפשר למצוא באתר שלנו. יש להגיש את התביעה דרך אתר האינטרנט או לגשת לבית משפט לתביעות קטנות הקרוב לביתכם. צריך לשלם אגרה (1% מסכום התביעה או לא מפחות מ 50 ₪). לאחר מכן יקבע מועד לדיון אליו תצטרכו להגיע (לרוב לאחר מספר חודשים מזמן התביעה). וזהו
  • כמה כסף לבקש פיצוי?
    מאד משתנה ממקרה למקרה! ניתן לתבוע נזקים בשני מישורים עד סכום מקסימלי של 33,900 ₪. הסכום צריך להיות הגיוני ולא מופרז. ניתן לתבוע על נזק כספי – למשל אם נאלצת לקחת מונית במקום אוטובוס, איחרת לעבודה והפסד השעות השפיע על המשכורת שלך או נגרמה לך הוצאה אחרת. לצורך הוכחת הנזק יש להציג ראיות כמו קבלה מהמונית, שיחה עם שירות הלקוחות של הנתבעת וכדומה. בנוסף לנזק הכספי ניתן לתבוע על נזק לא כספי, כלומר עוגמת הנפש שנגרמה, מטרד, אי נוחות וכדומה. ככל עוגמת הנפש גדולה יותר, ניתן לתבוע פיצוי גבוה יותר (למשל, אם כתוצאה מאי העצירה הפסדת פגישה או אירוע חשוב). בכל מקרה ניתן לטעון שנגרמה עוגמת נפש כתוצאה מאי העצירה בתחנה וכדאי להסביר מדוע. עוד מידע על עוגמת נפש אפשר למצוא כאן.
  • איפה אפשר לקרוא כתבי תביעה בנושא?
    דוגמאות לכתבי תביעה אפשר למצוא בדף הזה באתר שלנו.
bottom of page